Kommerskollegium har presenterat rapporten ”Supporting the Green Transition through Regulatory Cooperation within the Trade and Technology Council (TTC)”.
Arbete pågår med standard för snabbladdning av tunga elfordon. Syftet är att säkerställa funktion och elsäkerhet.
Ny standard för trådlös laddning av elbilar är klar och arbete har startat med en standard för trådlös megawattladdning.
Ökad elektrifiering av industri och transporter lutar sig tungt mot standarder. På elområdet spelar standardiseringen en särskilt stor roll.
Nu finns det en europeisk standard för automatiska anordningar för laddning av eldrivna tunga fordon, även fastställd som svensk standard SS-EN 50696 av SEK Svensk Elstandard.
Att skriva standarder för elbilsladdning handlar inte bara om säkra laddstolpar och kontaktdon som passar.
Måste man ha jordfelsbrytare när man laddar elbil? Ja, i standarden för laddning av elbilar står att den punkt där bilen ansluts ska skyddas av jordfelsbrytare.
Du som ska planera eller projektera en installation för laddning av elbilar – ta del av den hjälp och vägledning som ges i den nya handboken SEK Handbok 458 Laddning av elfordon från SEK Svensk Elstandard.
Internationell standardisering bäddar för en ökad elektrifiering av transportsektorn, det framgår av en översiktlig artikel i IEC e-tech.
Induktiv laddning av elfordon – det vill säga laddning utan sladd eller strömavtagare är ämnet för ett förslag till internationell standard som nu är ute på remiss.
Internationell symbol visar uttag för elbilsladdning
Projekt för en internationell standard för batteribytesplatser för elbilar föreslås inom IEC.
De internationellt standardiserade kontakterna för laddning av elbilar har nu också fastställts som svensk standard.
Tillbaka till SEK TK 69
SEK Svensk Elstandard
Post: Box 1284, 164 29 Kista
Besök: Kistagången 16, Kista
E-post: sek@elstandard.se
Tel: 08-444 14 00
Members of